5 tips voor het schrijven van converterende productomschrijvingen

Jouw product is fantastisch, dus waarom zou je moeite steken in een goede productomschrijving? Jouw product verkoopt zichzelf wel, toch? Niet dus! Anders dan in een fysieke winkel, kunnen klanten het product online niet voelen, ruiken en uitproberen. Toch creëer je met de juiste elementen in je productomschrijving eenzelfde soort ervaring, die ervoor zorgt dat jouw klanten op de koopknop klikken. Ik geef je 5 tips voor het schrijven van een productomschrijving die wél converteert.

Tip 1: breng je doelgroep in kaart

Laten we meteen beginnen met de allerbelangrijkste tip voor een converterende productomschrijving: schrijf voor je doelgroep. Kruip echt in het hoofd van je klant. Hoe denken ze, waar houden ze zich dagelijks mee bezig en waarom willen ze jouw product kopen? Ze zijn immers met een reden op jouw productpagina terechtgekomen. Leer je doelgroep kennen en zorg dat ze zich persoonlijk aangesproken voelen door gebruik te maken van een passende tone of voice. Bij een technisch product in een wat hogere prijsklasse is bijvoorbeeld een andere toon nodig dan bij een betaalbaar hebbedingetje.

Ook is het belangrijk dat je de juiste doelgroep aanspreekt. De eindgebruiker van het product kan immers anders zijn dan degene die het product aanschaft. Focus je altijd op degene aan wie je het product direct verkoopt. Als je bijvoorbeeld kattenmanden verkoopt, is het natuurlijk prettig dat de vrolijke viervoeter kan genieten van urenlang ligcomfort, maar wat heeft zijn baasje hieraan? Het baasje doet de aankoop en is jouw klant. Zorg dus dat je de tekst schrijft voor het baasje.

Tip 2: los een probleem op

Heb je helemaal helder wie jouw klanten zijn? Mooi! Dan weet je ook met welke problemen ze kampen. Zorg altijd dat je een probleem aankaart, dat opgelost wordt met de aankoop van jouw product. Op deze manier ziet jouw klant direct de waarde van het product.

In het voorbeeld van de kattenmand hierboven, moet het product dus niet een probleem van de kat, maar van het baasje oplossen. Het baasje van de kat is immers jouw klant. Speel met jouw omschrijving bijvoorbeeld in op de angst voor kattenharen op de bank of op het bed. Jouw kattenmand ligt zó lekker, dat de kat nooit meer ergens anders wil liggen. Hiermee is het probleem van het baasje opgelost. Zodra je de problemen en oplossingen ik kaart hebt gebracht, weet je bovendien direct welke informatie je nodig hebt voor in je productomschrijving.

Tip 3: geef alleen relevante informatie

Schrijf niet om het schrijven, maar zorg dat de informatie die je geeft daadwerkelijk relevant is voor je klant. Zorg ervoor dat alle unique selling points van jouw product benoemd worden. Houd goed in gedachten dat klanten na het lezen van de omschrijving het gevoel moeten hebben het product in handen te hebben gehad. Een productomschrijving moet niet alleen lekker leesbaar zijn, maar om te converteren ook daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant. Iemand is niet voor niets op jouw productpagina terechtgekomen. Overtuig ze er met behulp van de juiste USP’s van het product bij jou te kopen en niet bij de concurrent.

Tip 4: zorg voor korte en bondige copy

Klanten hebben vaak maar weinig aandacht. Ze klikken snel door en scannen de informatie op de pagina, waarbij het eerste en laatste het beste blijft hangen. Zorg daarom dat de omschrijvingen van je producten kort en bondig zijn. Ook werken opsommingen van de specificaties goed. Schrijf je belangrijkste USP’s puntsgewijs op, zodat je klant de belangrijkste informatie in één blik ziet.

Tip 5: hulp bij het schrijven van een converterende productomschrijving

Betrouwbaarheid is een belangrijke factor bij de keuze om over te gaan tot aankoop. Taal- en spelfoutjes of teksten die niet lekker lopen zijn daarom een echte no go. Ben je zelf niet zo sterk in taal, maar wil je wel graag productomschrijvingen die converteren? Schakel dan de hulp van een copywriter in! Scheelt jou meteen weer tijd, zodat jij je kan bezighouden met waar jij wel goed in bent.

Hulp nodig bij het schrijven van kick-ass productomschrijvingen die converteren?